The Latest

30 опитни състезатели в категория АТВ ще застанат на старта на рали Дакар днес. Предизвикателството никак не е малко и конкуренцията на Петър Ценков и Младен Вачков е доста силна.

 


 

Естествено фаворити отново са братята Патронели, след като Маркос спечели рали "Дакар" през 2010-та г., а Алехандро грабна титлата през 2011-та с 5 етапни победи. Този сезон организаторите намалиха обемът на АТВ-тата със задно задвижване на 750 сс. Машините на двамата пилоти бяха Yamaha 900 сс, така че сега те ще трябва да се справят с безмилостния терен с по-малки агрегати.

Маркос трябваше да напусне рали Дакар след три етапа, оставайки на по-големия си брат да представи семейството на достойно ниво.

Аржентинците определено преобладават в категория АТВ. Себастиян Халпърн, Томас Мафей и Жорш Сантамарина са спечелили общо 10 етапа в Дакар-2011.

 

machachek-1Някои от европейските пилоти обаче също не отстъпват. Вече на 54-годишна възраст Йосеф Махачек от Чехия все още е един фаворитите в категория АТВ. За съжаление през 2011 той напусна рали Дакар след 11-тия етап, докато караше в топ 3. Чешкият пилот спечели мега-маратона с четири етапни победи през 2009. Сега той е готов да приеме предизвикателството още веднъж.

На четвърто място в стартовия списък виждаме полския пилот Лукас Ляскавец. Той започва да кара мотоциклет на 6 годишна възраст, а 8 години по-късно се насочва към четириколесните машини. Миналата година Ляскавец направи истински триумф, след като стъпи на подиума на Дакар в дебютната си година – той завърши на престижното трето място, а е само на 21 години.

Измежду машините на Yamaha в първите 10 на стартовия списък забелязваме и едно АТВ на Polaris. То ще бъде управлявано от френският пилот Кристоф Декларк. Декларк спечели два етапа в рали Дакар през 2009-та, но трябваше да напусне надпреварата след 7-мия етап. Вместо да се разочарова обаче, французинът се амбицира и подобри постиженията си през следващите два сезона, завършвайки на 4-та позиция.

На фона на силната конкуренция в категория АТВ, ние ще следим с най-голям интерес българските момчета – с № 261 Петър Ценков и с № 275 Младен Вачков. Те вече преминаха успешно техническият преглед в Мар дел Плата. Подробности – след малко.

 

 

  • Състезател

марка

модел

250

YAMAHA

RAPTOR 700

251

YAMAHA

RAPTOR

252

YAMAHA

RAPTOR 700

253

YAMAHA

RAPTOR 700

254

POLARIS

OUTLAW 690

255

YAMAHA

YFM 700R RAPTOR

256

YAMAHA

RAPTOR 700

257

YAMAHA

650 GRW

259

YAMAHA

YSM 700R SE

260

CAN-AM

RENEGADE 800 X

261

CAN-AM

262

YAMAHA

RAPTOR 700 R

263

YAMAHA

RAPTOR 700

264

YAMAHA

RAPTOR 700

265

HONDA

700 TRX

266

CAN-AM

RENEGADE 800

267

YAMAHA

RAPTOR 700

268

POLARIS

850 XP

269

YAMAHA

RAPTOR 700 R

270

HONDA

700

271

POLARIS

690 OUTLAW

272

YAMAHA

RAPTOR 700R

273

YAMAHA

RAPTOR

274

HONDA

TRX 700

275

CAN-AM

276

CAN-AM

RENEGADE XXC

277

CAN-AM

800 XXC

278

YAMAHA

RAPTOR 700

280

HONDA

700 TRX

282

HONDA

TRX700XX

 

През 2010 единствената машина, която достигна до подиума на Дакар освен КТМ-ите на Сирил Депре и Пол Андерс Уливалсете, бе Aprilia-та на Франциско Лопез. Миналата година чилийският състезател изпусна на косъм челната тройка, но все пак се класира на престижното четвърто място.

 


 

Роден на 15-ти септември 1975-та година в Чили, Франциско Лопез се качва на мотоциклет на 4-годишна възраст. Започва да участва в рали-рейд състезания през 2005-та, когато взема етапна победа в надпреварата „Пор лас Пампас”. През 2007-ма годинта става шампион в 450 сс клас с Honda и впечатлява екипа на КТМ, които го привличат като състезател още същата година.

През 2009-та година „Чалеко” става официален пилот на отбора на Aprilia Giofil, с които участва в „Рали на Фараоните”.

Доста успешна за чилийския пилот се оказва 2010-та година. Пак с отбора на Aprilia Giofil той печели „Рали Тунис” и става втори в „Рали Египет”.

В миналогодишното издание на Дакар, проблем със задното окачване в последния етап не позволи на Лопез да постигне мечтата си. След това през април, „Чалеко” претърпя инцидент в „Рали Тунис” и загуби доста време за възстановяване.

Ден преди старта на най-бруталното състезание на планетата Франциско Лопез е готов отново да приеме предизвикателството и с отбора на Aprilia да атакува титлата на Дакар-2012.

 

 

Alain_duclos1Негов съотборник ще бъде французинът Алейн Дюкло, чието най-предно класиране в рали Дакар е 6-то място през 2010.

Той е роден на 25-ти юни 1971-ва година в Мали. Мечтата му да стане част от кервана на рали Дакар се ражда през 1982-ра година. Твърдо решен да я сбъдне, Дюкло започва да се занимава сериозно с Ендуро. През 2000-та година той взима участие в „Дакар Париж – Дакар Кайро”. С всяка изминала година Дюкло подобрява резулатите си, като през 2005-та е 14-ти, а през 2006-та е 7-ми.

 


Дуото на Aprilia ще има на разположение обновената версия на мотоциклета RXV 4.5, който в сравнение с машината от 2011 е олекотен и по-бърз.

Още двама пилоти ще карат мотоциклети Aprilia в Дакар-2012. За отборът на Giofil Aprilia ще се състезава 37-годишният французин Арнауд Бесние, както и сънародникът му Едуарт Булангер. Булангер направи страхотна подготовка, участвайки в „Рали на Фараоните” като частен състезател.

Официалната церемония по откриването на рали Дакар ще се състои днес в Мар дел Плата, а на първия ден от новата година пилотите на Aprilia ще се сблъскат и с първия същински етап от адската надпревара. Утре ще те пристигнат в първия бивак, разположен в Санта роса де ла Палма.

След по-малко от месец ще бъде даден стартът на рали „Дакар – 2012", а ние вече ви срещнахме със състезателите на два от основните претенденти за титлата – отборите на КТМ и Husqvarna. Към тях с пълно право се присъединява и тимът на Gas-gas, който ще участва в най-тежкия мото-маратон на планетата за пръв път в своята история.

 

Gas-gas е компания с 25 годишна история и силни позиции в Ендуро и Трайъл дисциплините, а сега ще се опита да премине и през коварния маршрут на рали „Дакар".

В отбора на Gas-gas влизат доказани състезатели като Лайя Санц – многократна световна трайъл шампионка и Марк Гуош – победител в испанското Ендуро първенство при юношите.
Родена през 1985-та година, Санц вече има една победа от рали „Дакар" – тя печели първото място в класа на дамите при първото си участие в мега-маратона през 2011 г. Секси-мотористката става световна трайъл шампионка цели 11 пъти, а 10 пъти печели европейската титла в същата дисциплина. Санц е част от отбора, спечелил Купата на нациите по трайъл през 2000, 2002, 2008, 2010 и 2011 г. През 2010 Лая се включва в Световния шампионат по Ендуро, категория „жени".

Вторият състезател на Gas-gas Марк Гуош е роден в Барселона през 1973 година. Той няма бляскавата кариера на Лая Санц, но все пак може да се похвали с победа в рали „Бая Арагон", „Пясъчното рали на Испания" (Spanish Sand Rally Championship) и Spanish all terrain rally championship.

Laia-Sanz-Guasch-Dakar-GAS_ARAIMA20111202_0098_20

www.offroadmotonews.com

Husqvarna TE 449 RR Speedbrain

Гигантите BMW се насочват към Дакар 2012. Е, не точно BMW, а по - скоро техния фелиал Husqvarna.

Husqvarna TE 449 RR Speedbrain е разработен с помощта на Speedbrain team и има потенциал да бъде на челни позиции наред с австрийските и италианските марки. Французина David Frétigné, португалеца Paulo Goncalves, испанеца Joan Barreda и двамата бразилци Ze Helio и Ike Klaumann ще карат такива машини на Dakar 2012г.

Не разполагаме с повече подробности, относно техническите параметри на мотоциклета, но сме убедени, че характеристики на победител.
Изданието на Рали Дакар 2012г., започва на 1 януари, в Аржентина с финал в Лима. Да видим, какво могат да направят германците срещу могъщите австрийци.

 

 

 

Един месец преди началото на новото издание на Рали Дакар 2012, настоящият шампион и неговият съотборник Марк Кома и Джоан Педреро, завършиха няколко дълги тестови дни в Мароко.

MRW KTM Тим отделиха четири дена, за да могат мотористи се събрат ценна информация и настройки за тяхната подготовка към най-важния кръг от календара им, където те ще се опитат да повторят триумфа от миналата година.

 

Тези дни бяха полезни не само за състезателите, провеждайки тренировъчно каране на техните KTM 450 Rally, както през деня, така и през ноща, но и за подготовка на механиците, като симулацията също беше, както на дневна светлина така и през ноща. В състезанието, като Дакар, където всеки пропуск може да съсипе крайния успех, подготовката е много важна и затова MRW KTM полагат толкова усилия върху нея.

joan-pedrero-2012-Dakar_n

Обратното броене до Дакар през 2012 г. вече е започнала и MRW KTM тим са в списъка на фаворитите, които ще се борят за бронзова статуетка на ралито.

Сирил Депре спечели "Дакар" 2010, втори е Пол Андерс Уливалсете с КТМ, а трети Франциско "Чалеко" Лопез с Aprilia. В 14-ти етап обаче победата грабна Рубен Фариа - също с КТМ

 

 

 

 

Днес е последният 14-сти етап на най-вълнуващото състезание в света – рали „Дакар”.

Дакар 2010 – след етапи 7, 8 и 9:

7,8 и 9 етап - още три етапа на рали „Дакар”, прекарани изцяло в пустинята Атакама.


Както се очакваше, специфичния изключително мек пясък, разнообразните офроуд терени, значителните количества пясъчни дюни и ветровитите райони създадоха не малко проблеми дори на топ пилотите. Марк Кома – настоящият шампион на рали „Дакар” трябваше да изтърпи тежкото наказание от 6 часа, което го изхвърли далеч назад в генералното красиране. Това обаче бе само част от изненадите в тези три епизода на най-опасното рали в света.

Етап 7 – Антофагаста – Икик: Сирил Депре печели отново, Марк Кома с второ още по-тежко наказание

despres-stage6Преди почивния ден на рали „Дакар”, който бе предвиден за 9-ти януари, Сирил Депре грабна втората си победа за годината. Състезателите трябваше да изминат 641 км от Антофагаста до Икик, 600 км от които бяха по часовник – най-дългият специален етап в ралито. Началото на етапа се състоеше от 40 км пясъчни дюни, последвани от участък, в който е много трудно да се кара със скорост, по-висока от 10 км/ч! На 177-мия км пилотите се насладиха на асфалтов път, тъй като трябваше да се движат покрай защитения резерват, намиращ се в тази част на Чили. Състезанието продължава на 227-мия км, където имаше възможност за развиване на високи скорости, като от време на време се срещаха ветровити и скалисти райони.

Норвежецът Пол Андерс Уливарсете направи добро каране в седмия етап. Той поведе след 60-тия км пред Франциско Лопез с Aprilia и Хелде Родригес с Yamaha, но на 79-тия км бе изпреварен Давид Фретиние с Yamaha. “Чалеко” продължи да води до 448 км, когато водачеството пое Фретиние, следван от Марк Кома. Към 448-тия км обаче испанецът поведе и се впусна в битка за първото място с пилота на с конкурента си от Франция. Първи в края на етапа обаче финишира Сирил Депре, а Кома завърши втори на 29 секунди зад французина, трети остана Давид Фретиние. Разликата между Депре и Фретиние бе 5 минути.

7 етап на рали „Дакар” се оказа кошмарен за Марк Кома, който беше наказан за нерегламентирана асистенция. Испанецът трябвало да смени гума, преди да започне втората част от етапа, но получил помощ от местните. Според правилата на „Дакар” обаче, всеки пилот може да се възползва единствено от помощта на друг състезател. Основавайки се на кадри от различни френски телевизии, стюърдите решили да накажат каталунеца с пасив от цели 6 часа, като дори имало вероятност той да не стартира в 8-я етап. Въпреки това Кома завърши втори в 7-мия етап – на 29`` секунди зад Депре. На трето място и 5 минути след французина завърши Давид Фретиние с Yamaha.

Етап 8: Франциско Лопез печели 8-мия етап на рали „Дакар” след здрава битка с Марк Кома
aprilia-dakar-LOPEZ_CONTARDOОтпочинали след неделния ден, участниците на рали „Дакар” се забавляваха с 568-те км от Антофагаста до Копиапо, като специалният етап бе 472 км. В началото теренът бе много каменист и екстремен, но на някои места имаше от характерния за Атакама бял пясък, който е много мек и в него лесно се затъва
. След това състезателите трябваше да се преборят с 300 км, през които преминаха изключително ветровит район, но затова пък с бързи отсечки.

Етап 8 се оказа изключително интересен. Кома водеше до 48-ия км, следван от Пол Андерс Уливалсете, но на 153-тия бе застигнат от друг мотоциклетист с КТМ – изненадата на „Дакар” 2010 Алейн Дюкло. На 199-тия км нещата изглеждаха съвсем различно – норвежецът Пол Андерс Уливалсете беше „поел контрола” на ралито, следван от Дюкло с КТМ и Давид Фретиние с Yamaha. С трето време се движеше Марк Кома, който в крайна сметка изостана до четвърто място. На 245-тия км вече водеше Франциско Лопез с Aprilia! „Чалеко” финишира първи след люта битка с Марк Кома в последната част на етапа. Испанецът е на второ място, със само 42`` изоставане от чилиеца.

Осмият етап създаде много неприятности на Сирил Депре, който имаше проблеми с навигацията и гумите. Въпреки, че се наложи Рубен Фариа (КТМ) да му отстъпи предното си колело на 245-ия км, водачът във временното класиране завърши втори, само 5 минути зад „Чалеко”.

Етап 9 – Копиапо – Ла Серена: Марк Кома не се предава – печели 10-ти специален етап в кариерата

marc-coma-dakar-1Жестокото наказание от 6 часа не сломи испанеца Марк Кома, който реши, че трябва да кара „ден за ден” и така спечели деветия етап от рали „Дакар”. Разстоянието между Копиапо и Ла Серена, което трябваше да изминат състезателите бе 354 км, от които 170 по часовник. Организаторите решиха да скъсят специалния етап и да забавят старта на надпреварата с около 2 часа, заради сутрешната мъгла в Копиапо. Макар и километрите да бяха по-малко в сравнение с предните няколко дни, теренът не беше лесен. Участниците в рали „Дакар” трябваше да преодолеят 100%-тово пясъчно трасе, прокарано през много ветровит и наситен с „приятни” дюни район - последният етап в пустинята Атакама.

Интересен бе самият старт на 9-ти етап, тъй като състезателите стартираха един до друг, в групи по 20. Марк Кома с КТМ поведе колоната след 30-тия км, следван от Пол Андерс Уливалсете и словакът Стефан Свитко. По-късно обаче главните действащи лица на трасето бяха отново Кома и Депре, които не веднъж си размениха водачеството. В крайна сметка испанецът спечели етапа, а Сирил Депре остана на второ място и само на 4 секунди зад победителя. На трето място се нареди Франциско Лопез, който спечели предишния етап, но на този срещна известни затруднения със своята Aprilia 450.

Това бе 10 специален етап от рали „Дакар”, който Марк Кома печели в състезателна си кариера. Със своитите 33 победи обаче, рекордът при мотоциклетите все още държи Стефан Петерханзел, следван от Сирил Депре с 22.

Етап 10 – Ла Серена – Сантяго: четвърта победа за Марк Кома
След като най-голямото предизвикателство на рали „Дакар” – суровата пустиня Атакама, беше преодоляно, идва ред на по-техничните трасета, при които преобладават хълмисти офроуд терени с много завои. Точно такива бяха 568-те км, които участниците трябваше да изминат в десетия етап от най-опасното състезание в света. Специалният етап в този ден бе 238 км, но след тежките дни из пясъчните дюни, състезателите по-скоро се радваха на невероятните картини, разкриващи се пред тях.

В началото на етапа, след 40 км, поведе Хелде Родригес с Yamaha, следван от Франциско Лопез и Марк Кома. След стотния км обаче, испанецът пое контрола над ралито и спечели четвъртата си победа за годината. За времето от 3.10.:23 секунди настоящият носител на титлата изпревари Давид Фретиние с Yamaha, който остана на второ място с пасив само от 2 мин 6 сек. Другият пилот на Yamaha – португалецът Хелде Родригес бе трети – на 2 мин 36 сек зад Кома.

Зорница Буковска / MotoZone

Явно позитивното мислене дава резултат, защото испанецът Марк Кома спечели в 6-стия етап на рали „Дакар”.
Страница 6 от 7

Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“ също приемате и общите условия на уебсайта. Моля, прочетете и нашата политика за поверителсност и защита на личните данни, приемайки тези условия Вие се съгласявате с обработката на вашите лични данни съгласно законодателството (Общия регламент за защита на данните) и описва какво правим с вашите лични данни, съгласно правното основание, на което го правим, и да предоставим повече информация относно вашите права.
Правила и условия | Политика за лични данни