The Latest

Основните фаворити в рали „Дакар” през последните няколко години КТМ, Yamaha и Aprilia ще срещнат нова силна конкуренция през 2013-та. За пръв път след 23-годишно прекъсване със свой заводски отбор в „Дакар” ще се включи и Honda.

 

Японският производител участваше в най-мащабното рали на планетата от 1981 до 1989, когато то все още беше известно като „Париж-Дакар”. В рамките на този период Honda спечели титлата на „Дакар” 5 пъти, но след това спря да се състезава.

Honda ще пусне нов прототип, базиран на CRF450X – мотоциклет, който вече се е доказал като победител в Ендуро сериите Baja.

В „Дакар” пилотите трябва да преодолеят хиляди километри на ден за повече от 2 седмици. Затова те трябва да разполагат с много по-различна машина от състезателите по мотокрос, трайъл състезанията или шампионата по мотоциклетизъм на писта – заяви Тетцуо Сузуки изпълнителен директор на Honda Motorcycle’s R&D Center. “Основната цел на Honda сега е да проектира и създаде мощна и ефективна машина. Ще се стремим към победата в шампионата още от тази първа година.”

През 2013-та отборът на Honda в рали „Дакар” ще бъде представян от: Филипе Занол, Сам Съндърланд, Хавиер Пизолито и завършилият на трето място в миналогодишното издание на надпреварата Хелде Родригез.

Българската гордост Петър Ценков отново показа класа и достигна до финала на най-тежкия рали-рейд на планетата - “Дакар - 2012”. Двама наши сънародници взеха участие в тазгодишното издание на адската надпревара, но другият ни представител - Младен Вачков трябваше да я напусне няколко етапа преди Лима, заради технически проблеми на АТВ-то. 

 

Последният специален етап бе само 29 километра и завърши в столицата на Перу, а Ценков беше 10 в края на деня. Победител стана Томас Мафей, следван от уругваеца Сергио Ла Фуенте.

Титлата при АТВ-тата обаче за пореден път грабна Алехандро Патронели, а втори - на 1:20:17 остана брат му Маркос. Бронзът на “Дакар-2012” отиде при Мафей.

Тепърва очаквайте снимки и интервю с Ценков и Вачков, след като се завърнат в България.

Четиринадесетият етап от Писко до Лима сложи край на рали “Дакар - 2012”! След повече от 8 300 км през реки, дюни, най-различни тежки терени и спиращи дъха пейзажи до финала достигнаха 97 мотоциклета, 12 АТВ, 78 автомобила и 60 камиона.

 


 

Пол Андерс Уливалсете (Yamaha) спечели последният етап на рали “Дакар”, но големият победител в най-мащабния рали-рейд на планетата е Сирил Депре (KTM). Стратегията на френския състезател се оказа много по-успешна от тази на основния му съперник Марк Кома (KTM) и той заслужено добави към колекцията си четвърта титла от “Дакар”.

Марк Кома остана втори в 14-тия етап, където завърши и в генералното класиране. Испанският пилот караше много агресивно във всеки един ден от тежката надпревара, а играта на “котка и мишка” между него и Депре се превърна в истинско зрелище за феновете на “Дакар”. Дуелът Депре - Кома за пореден път доказа, че в рали “Дакар” всичко е от значение - физическата подготовка на състезателите, навигационните умения, перфектно настроените машини, самообладанието, мотивацията...

 


26-b

 

Именно проблем с мотоциклета бе една от причините, които попречиха на Марк Кома да спечели и тазгодишното издание на ралито. Испанският пилот водеше във временното класиране преди финала, но се наложи да смени двигателя си. Така след здрава двуседмична битка, той приключи “Дакар” с 45-минутно наказание, което на практика реши състезанието в полза на Депре.

И в последния етап на рали “Дакар” имаше изненада в челната тройка. Трети финишира състезателят на Словакия Стефан Свитко, който е пети в крайното класиране - на около 2 часа зад Депре.

На третото място на подиума в Лима обаче се качи португалецът Елдер Родригес. Неговият сънародник Паоло Гонкалвеш се представяше добре до 9-ти етап, когато получи 15-минутно наказание и загуби всякакви шансове за класиране в топ 5.

 


38-b

 

Рали “Дакар” премина добре и за Жорди Виладормс (KTM), който финишира на по-малко от половин час след Родригес.

Франциско “Чалеко” Лопез се движеше измежду първите трима до 7-мия етап, когато напусна рали “Дакар”. Така за честта на Aprilia трябваше да се бори съотборника му Алейн Дюкло, който въпреки многото технически проблеми успя да пресече финалната линия.

Пол Андерс Уливалсетер (KTM), Жерард Фарес Гюел (KTM), Алесандро Ботури (KTM), Оливър Пейн (Yamaha) и Фелипе Занол (KTM) са останалите състезатели, които допълват топ 10 на рали “Дакар” 2012.

Рали “Дакар” 2012 - крайно класиране

 

1 002 DESPRES (FRA) KTM 043:28:11 00:00:00
2 001 COMA (ESP) KTM 044:21:31 00:53:20 00:00:00
3 003 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 044:39:28 01:11:17 00:00:00
4 010 VILADOMS (ESP) KTM 045:09:07 01:40:56 00:00:00
5 032 SVITKO (SVK) KTM 045:15:39 01:47:28 00:00:00
6 006 ULLEVALSETER (NOR) KTM 045:40:07 02:11:56 00:00:00
7 020 FARRES GUELL (ESP) KTM 045:42:33 02:14:22 00:00:00
8 034 BOTTURI (ITA) KTM 046:27:15 02:59:04 00:00:00
9 016 PAIN (FRA) YAMAHA 046:46:01 03:17:50 00:00:00
10 028 ZANOL (BRA) KTM 046:54:07 03:25:56 00:00:00

След като шестият етап на рали „Дакар” бе отложен заради обилния снеговалеж, битката между основните фаворити Марк Кома и Сирил Депре бе възобновена вчера. Испанецът успя да спечели и седмият етап, а той представляваше тежка обиколка, която започна и завърши в Копиапо.

 


 

Дюните на пустинята Атакама бяха поредното изпитание за физическата и психическата издръжливост на участниците в „Дакар” 2012. 419 км по часовник трябваше да изминат състезателите, като първата част на специалния етап представляваше бързо пясъчно трасе.

Според официалния сайт на мега-ралито вчерашното преживяване е било истинска игра на нерви между Кома и Депре. Двамата състезатели са карали с много висока скорост и много близо един до друг.

Денят започна със 154 километров лиазон, по време на който Кома водеше пред Депре. На първата контрола от специалния етап испанският пилот записа най-добро време, а втори се движеше Франсиско Лопез, но със 12 секунди пасив. Депре бе „залепен” за задното колело на „Чалеко”, следван от Хуан Бареда.

copiapo-3Няма да остане с приятни спомени от първия етап в Чили Франциско Лопез. Той падна малко след CP1 и финишира на повече от час и половина след победителя. Това почти го изхвърли от топ 10 в генералното класиране.

Бареда се движеше втори, но направи навигационна грешка и зави в неправилна посока, заради което загуби доста време.

На втората контрола Депре водеше с 28 секунди преднина, но на третата контрола Кома записа най-добро време, изпреварвайки със само 20 секунди Депре.  Хавиер Пизолито бе спрял поради технически проблеми и загуби повече от 40 минути.

В крайна сметка испанският пилот пресече финалната линия 2`03`` преди Депре и трета етапна победа в тазгодишното издание на рали „Дакар”.

Зад фаворитите нещата също са напечени. Победителят в Икик от миналата година Паоло Гонкалвеш се нареди трети вчера, оставайки на 2`49 секунди зад кома.

Както е известно етапът преди почивния ден е винаги труден и днешният ден не беше изключение с невероятната жега и мекия пясък. Все пак ние карахме много бързо и аз имах възможност да атакувам. Спечелих две минути пред Сирил Депре, но това определено не ми е достатъчно. Стратегията ни е напълно ясна – вероятно ако аз днес спечеля две минути аванс, Депре ще ги спечели утре. Втори съм в генералното класиране преди почивния ден и засега всичко върви гладко. Мога да кажа, че ралито е доста добро за нас до момента.” – заяви Марк Кома след финала.

В генералното класиране Депре все още води пред кома със 7`48``.  Хелдер Родригеш е трети, следван от Паоло Гонкалвеш и Давид Кастю.

 

За съжаление в другата категория "АТВ" българският представител Младен Вачков отпадна от състезанието, съобщи сайтът http://off-road.bg.

Във вчерашния 7-ми етап Копиапо – Копиапо Младен спря малко след втория старт за деня. Техническият проблем се оказа много сериозен – скъсана верига на разпределителния вал и проблемът не можеше да бъде отстранен в трасето. Младен се опита да вземе финал, продължавайки по асфалт към финала, но поради многобройните контролни точки, които изпусна заради напускането на трасето, българинът няма право да продължи.

24-b„Много неприятно, чувствах се отлично, имах достатъчно сили, но машината не издържа“, каза Младен Вачков за списание OFF-road.BG. „До края на състезанието ще помагам на Пепи Ценков и ще бъда помощник на механика Димитър Ортаков“, допълни Вачков. Омбрето определено ще има нужда от помощ, тъй като проблемите на Ценков с прекъсването на двигателя продължават. След консултации с други участници и местни експерти, като основна причина се посочва лошо гориво, наливано по местните бензиностанции.

В категория „АТВ” победител стана Алехандро Патронели, а втори на 17`20`` след него се нареди Игнасио Касале. Трети финишира Серхио ла Фуенте.

По време на петия етап на рали Дакар състезателите преминаха разстоянието от Челисито до Фиамбала, като единственото общо между трасето на колите и камионите с това на мотоциклетите бе финалът. Днес пилотите се сблъскаха с поредното предизвикателство на мега-маратона – белите дюни. Проливен дъжд се изсипа над провинция Ла Риоха, което накара организаторите да забавят старта с 30 минути и да съкратят специалния етап. Така мотоциклетите изминаха 186 км по часовник вместо първоначално предвидените 265.

 

 


 

151 мотоциклета застанаха на старта тази сутрин, като днешният етап за пореден път доказа, че и най-големите специалисти не са застраховани от грешка, когато става въпрос за рали „Дакар”.  Двамата основни фаворити Марк Кома (KTM) и Сирил Депре (KTM) изглежда леко пообъркаха пътя, но се усетиха навреме и се върнаха обратно на СР1 (128 км). След първата контрола френският пилот водеше пред съотборника си от КТМ с 58 секунди преднина.

Франс Верхойфен спря на 16-тия километър от специалния етап поради технически причини, което го забави за няколко минути. Пилотът на Sherco се върна в състезанието, но проблемите му продължиха и в специалния етап.

В крайна сметка Сирил Депре спечели специалния етап днес , преодолявайки 186-те километра за 2:28`33 секунди. Марк Кома остана на второ място с 1`41`` пасив.

Хелдер Родригеш (Yamaha) се движеше трети до първата контрола, но на втората зад Кома и Депре се нареди испанецът Хуан Бареда (Husqvarna), който пресече и финалната линия на тази позиция.

В резултат на доброто си представяне днес, Сирил Депре увеличи преднината си във временното класиране на рали „Дакар”. На третото място се намира Родригеш, следван от Франсиско Лопез и Паоло Гонкалвеш.

 

Пилотът на КТМ Марк Кома спечели без проблеми 295 километровия специален етап днес при прехода от Санта Роса де ла Пампа до Сан Рафаел.

Първата половина на трасето бе доста бърза, като пилотите трябваше да останат напълно концентрирани, докато достигнат до Сиера Невада. Хеликоптерите едва следваха машините, които развиваха над 160 км/ч.

 


 

След серия широки, бързи завои на твърд терен, те преминаха и през порция живописни дюни, които значително намалиха скоростта на пилотите. Към финалната линия на етапа, в района на Ел Нихуил, участниците в рали Дакар се сблъскаха и със сивкав пясък, резултат от вулканична активност преди около хиляда години.

Въпреки, че стартира от 13-та позиция днес, Сирил Депре пристигна първи на СР1 (около средата на етапа), записвайки най-добро време от 1:05`46 мин, а на 9 секунди след него изоставаше Марк Кома (KTM). Победителят от първия етап Франциско Лопез се движеше трети, на 8 секунди след испанеца.

На финалната линия обаче първи пристигна Кома, който взе разстоянието от Санта Роса де ла Пампа до Сан Рафаел за 3:07`21 часа. Депре остана втори – на 1`17`` след съотборника си в КТМ, а трети се нареди испанецът Хуан Бареда с Husqvarna. Победителят от вчерашния етап Францизко Лопес е четвърти днес – с 02`44`` пасив от лидера.

Това бе един успешен ден за мен! Стартът на специалния етап бе много бърз. Чалеко и аз карахме с най-висока скорост и ми позволете да Ви кажа, че Aprilia-та е много, много бърза. След това навлязохме във втората част на етапа с много пясък и дюни. Там се изискваше малко повече техника, както и навигационни умения. Успях да повеза и карах внимателно.Щастлив съм, защото не загубих. Така, че определено бе един добър ден за мен!” – бе коментарът на Кома на финала.

Топ 5 днес допълни полският състезател Якуб Пригонски (KTM), следван от Давид Кастю (Yamaha) и Пол Андерс Уливалсете (KTM).

Според официалния сайт на рали Дакар, Кома води и в генералното класиране, следван от „Чалеко” и Депре.

 

С 620-километровия преход от Мар дел Плата до Санта Роса де ла Пампа започна днес рали Дакар и вече станахме свидетели на някои изненади. Чилийският състезател Франциско Лопез (Aprilia) доказа, че е напълно възстановен от контузията, която получи в рали Тунис през пролетта – той измина 57-километровия специален етап за 32`37`` и завърши на първо място, изпреварвайки с 14`` фаворита в категория „Мотоциклети” Марк Кома (KTM).

 


 

Не стартирах много добре сутринта, а първата част от специалния етап беше много тежка с всички тези дюни и зрителите около трасето. Още повече, че първата скоростна отсечка на рали Дакар винаги е голямо предизвикателство, тъй като трябва да се концентрираш върху състезанието. Новият GPS е някакси по-малък, така че наистина бях изключително внимателен. За щастие последните 20 км от специалния етап бяха много бързи и имах възможността да карам доста по-агресивно” – бяха коментарите на Франциско Лопез след финала.

Честита нова година на всички! Това бе един наистина спиращ дъха специален етап: трасето бе прокарано много близо до океана, а дюните бяха наистина красиви.” – каза Марк Кома.

На трето място днес се нареди Хавиер Пизолито (Honda), който беше много топло посрещнат в Санта Роса де ла Пампа. Това бе най-напред класиралият се аржентински състезател.

Американската надежда на Honda Куин Коуди започна перфектно рали Дакар, настанявайки се временно на четвъртото място след първия етап и с 30 секунди пасив. Топ 5 допълни младият пилот Якуб Пригонски, на 49 секунди зад „Чалеко”. Минута и 48 секунди пък загуби французинът Сирил Депре.

Шести се класира испанецъг Бареда с Husqvarna, а топ 10 допълват Сам Съндърланд (Honda), Рубен Фариа (KTM), Давид Кастю (Yamaha) и Джона Стрийт (Yamaha).

  

Българските състезатели Петър Ценков и Младен Вачков преодоляха първото изпитание на рали Дакар 2012 – етапът от Мар дел Плата до Санта Роса де ла Пампа (620 км, 57 км специален етап).

 


 

Денят бе успешен за дебютанта в Дакар Младен Вачков, който завърши специалния етап на 11-то място, на 6 минути от водача Ла Фуенте (Уругвай, Yamaha). Петър Ценков финишира на 18-то място, като изостана с 1 минута от Вачков. Двамата са в отлична кондиция, като проблеми с четириколките няма.

Победител в специалният етап стана уругваецът Ла Фуенте (Yamaha), който измина 57-километровата скоростна отсечка за 40`13``. Втори, на 54`` зад него остана аржентинецът Маркос Патронели (Yamaha), трети се класира Томас Мафей (Yamaha) – също от Аржентина.

Междувременно стана ясно, че 7 от стартиралите АТВ-та отпадат от надпреварата и времената им няма да бъдат зачетени, тъй като не са покрили новите изисквания за машините със задно задвижване (работният обем на двигателя да бъде до 750 сс). Сред тях са опитни състезатели като Йозеф Махачек, Лукас Лайшкавйец, Рафал Соник, Деклерк, Леконт, Калгани и Албиновски.

Така шансовете на Ценков и Вачков за по-предно класиране стават доста големи.

 

Дакар 2012 – стартът е даден

Първите мотоциклети вече потеглиха от Мар дел Плата за Санта Роса де ла Палма.178 мотоциклети, 30 АТВ, 161 автомобила и 74 камиона ще се изправят пред първото предизвикателство на Дакар-2012 – 706 км, от които 57-км по часовник.

 


 

Стартът на първия етап от рали “Дакар 2012” бе в 5:45 сутринта за първия мотоциклетист (местно време), очаква се българите да стартират към 7 часа. След техният старт по отсечката ще потегли и репортерският автомобил, а камионът ще е по път за втория бивак още в 3 часа през нощта.

Машините на българският отбор Рали Рейд БГ (Петър Ценков, Младен Вачков, Руси Русев, Руслан Трифонов и Стоян Драев) успяха да преминат  техническия преглед в Мар дел Плата вчера, броени часове преди старта на рали “Дакар” 2012. Преди два дни беше оторизиран прес-автомобилът, а вчера вечерта двете състезателни ATV и асистентският камион.

Вчера в морския курорт Мар дел Плата се състоя официалното представяне на състезателите. Очаквайте скоро и галерия. Успех!

 

Страница 5 от 7

Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“ също приемате и общите условия на уебсайта. Моля, прочетете и нашата политика за поверителсност и защита на личните данни, приемайки тези условия Вие се съгласявате с обработката на вашите лични данни съгласно законодателството (Общия регламент за защита на данните) и описва какво правим с вашите лични данни, съгласно правното основание, на което го правим, и да предоставим повече информация относно вашите права.
Правила и условия | Политика за лични данни